خواب نقش مهمی در سلامت ما بازی می‌کند. بیماری‌های مختلف تا حد زیادی متأثر از میزان و کیفیت خواب ما هستند. یکی از روش‌های مقابله با بیماری‌ها، همین اهمیت دادن به خواب است. بیماری‌های قلبی هم از این قاعده مستثنا نیستند. تاثیر خواب بر سلامت قلب مقوله‌ای پر اهمیت است که خیلی از ما آن را به‌درستی درک نمی‌کنیم.

بیشتر مردم با روش‌هایی مثل رژیم‌های غذایی، ورزشی و مصرف دارو برای مقابله با بیماری‌های قلبی آشنا هستند. ولی متأسفانه به یکی از موثرترین روش‌ها، یعنی خواب کم توجهی می‌شود. مسئله‌ای که نیاز به توجه و برنامه ریزی روزانه ما دارد.

تحقیقات علمی در مورد تاثیر خواب بر سلامت قلب

بگذارید با نگاهی علمی تاثیر خواب بر سلامت قلب را بررسی کنیم. مرکز تحقیقات قلبی و عروقی ملی اسپانیا در شهر مادرید، مطالعه‌ای در این مورد انجام داده است. در این تحقیق، با استفاده از سی‌تی‌اسکن و سونوگرافی، سرخرگ‌های کرونری مورد بررسی قرار گرفتند. هدف، بررسی وضعیت سلامت این سرخرگ در بیش از ۴۰۰۰ فرد بزرگسالِ اسپانیایی بود. میانگین سنی افراد ۴۶ سال بود و هیچکدام در شروع مطالعه بیماری قلبی نداشتند.

نتایج این مطالعه نتوانست تاثیر یا عدم تاثیر خواب بر سلامت قلب را اثبات کند. ولی نتایج قابل توجه دیگری به دست آمد. مشخص شد کسانی که کمتر از ۶ ساعت در شبانه روز می‌خوابند، بیشتر به مشکل تصلب شرایین دچار می‌شوند. احتمال تصلب شرایین در این افراد ۲۷ درصد بیشتر از افراد دیگر که ۷ تا ۸ ساعت می‌خوابیدند، بود.

البته پرخوابی هم برای قلب خوب نیست. مطالعات نشان می‌دهند زنانی که بیشتر از ۸ ساعت می‌خوابند، خطر ابتلا به تصلب شرایین در آن‌ها بیشتر است.

نکته دیگر اینکه مشخص شد فقط مقدار خواب تعیین کننده نیست! کیفیت خواب هم تاثیر زیادی دارد. افرادی که خواب خوبی ندارند و بیدار شدن مکرر در خواب را تجربه می‌کنند، ۳۴ درصد بیشتر در معرض تصلب شرایین هستند.

این اولین مطالعه‌ای بود که نشان داد خواب به‌صورت مستقل از عوامل دیگر بر روی تصلب شرایین بدن تاثیر دارد.

بدخوابی و مصرف کافئین

یکی از نکات جالب این است که افرادی که کیفیت خواب پایین دارند، بیشتر از دیگران نوشیدنی‌های کافئین دار یا الکلی مصرف می‌کنند. در مورد الکل باید گفت که تصور عموم مردم در مورد آن اشتباه است. معمولاً تصور می‌شود الکل به خوابیدن بهتر کمک می‌کند. ولی تاثیر آن در عمل این‌طور نیست چون عواقبی هم دارد! درست است که بعد از مصرف الکل، فرد خواب آلود می‌شود. ولی قسمت بد ماجرا این است که پس از مدت کوتاهی خواب، احتمالاً بیدار می‌شود و دیگر خوابش نمی‌برد. اگر هم از خواب بیدار نشود، به هر حال کیفیت خوابش پایین خواهد بود.

کم خوابی و بیماری‌های قلبی

در مورد تاثیر خواب و سلامت قلب باید گفت وجود ارتباط قطعی ثابت نشده است. با این حال خواب به‌عنوان یک عامل مهم در بیماری‌های قلبی توسط جامعهٔ علمی پذیرفته شده است.

شاید از این زاویه هم بتوان به ماجرا نگاه کرد. کسانی که خواب بهتری دارند، پرانرژی‌تر هستند. در نتیجه در طول روز فعالیت بیشتری دارند، غذاهای بهتری می‌خورند و احتمالاً استرس کمتری دارند. همه این موارد هم از عوامل مؤثر بر سلامت قلب هستند. پس خواب بهتر، به‌ سلامت قلب کمک می‌کند.

خوابتان را درست کنید تا قلبتان سالم‌تر باشد

مطالعات زیادی در مورد تاثیر خواب بر سلامت قلب انجام شده است و بررسی‌ها همچنان ادامه دارند. به‌طور کلی باید گفت که خواب عامل مهمی در سلامت بدن و سلامت قلب است. در این میان پزشکان هم باید آگاه باشند و به وضعیت خواب بیمارهایشان دقت کنند. یعنی باید اختلالات خواب و استرس‌هایی که بیمار دارد را شناسایی و رفع کنند.

هر فرد باید در روز ۶ تا ۸ ساعت بخوابد. هر چند که در جوامع امروزی، افراد زیادی بسیار کمتر از این مقدار استراحت می‌کنند. تعجبی هم نیست که شاهد شیوع بیشتر بیماری‌های قلبی در جامعه هستیم.

پس کاری که برای حفظ سلامت قلب باید بکنید ساده است. تحرک داشته باشید، استرس را کنار بگذارید و خوب بخوابید تا قلبی سالم داشته باشید.

۹ مورد از غذاهای مضر برای استخوان
بیشتر بخوانید

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید