یکی از سوالات متداول افرادی که به کمبود ویتامین D دچار هستند، این است که بهترین قرص ویتامین D کدام است؟ قرص ۱۰۰۰ که باید روزانه مصرف شود یا دوز ۵۰۰۰۰ که باید ماهی یک بار خورده شود؟

پیش از این که به این سوال پاسخ دهیم، بیایید کمی راجع به ویتامین D و مکمل‌های آن صحبت کنیم.

ویتامین D چه فوایدی دارد؟

ویتامین D یکی از مواد ضروری برای جذب کلسیم و استخوان‌سازی است. این ویتامین جذب کلسیم در روده را افزایش می‌دهد و باعث جلوگیری از برداشت آن توسط کلیه‌ها و دفع آن از طریق ادرار می‌شود. ویتامین D همچنین برای معدنی‌شدن استخوان‌ها لازم و ضروری است. منظور از معدنی شدن، جذب کلسیم و استفاده از آن برای استحکام بخشی به استخوان توسط سلول‌های استخوانی است.

مواردی که پیش‌تر گفته شد، مهم‌ترین فواید ویتامین D هستند. علاوه بر آن‌ها، ویتامین D برای حفظ تعادل، جلوگیری از افسردگی، سلامت اعصاب و عضلات، کاهش التهاب و بسیاری موارد دیگر لازم است.

ویتامین D را به دو صورت می‌توانیم دریافت کنیم:

  1. خوراکی از طریق غذاها و قرص ویتامین D که البته ویتامین D موجود در خوراکی‌ها بسیار محدود است.
  2. فتوسنتز! نه خیر منظور فتوسنتزی که گیاهان انجام می‌دهند نیست. چربی‌های پوست (به ویژه پوست دست) در برخورد با نور خورشید تبدیل به ویتامین D می‌شوند. البته امروزه این راه به دلیل افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست، دیگر توصیه نمی‌شود.

چقدر ویتامین D نیاز است؟

ویتامین D یکی از ضروری‌ترین ویتامین‌های مورد نیاز بدن است، اما مقادیر بسیار کمی از آن برای بدن ضروری است. مقدار ویتامین D مورد نیاز بدن یک فرد بالغ بین ۱۰۰ تا ۲۰۰۰ واحد است.

منظور از واحد چیست؟

اگر برچسب روی بسته‌بندی قرص ویتامین D یا مولتی ویتامین‌ها را مطالعه کرده باشید، حتماً به واژه‌ی IU برخورده‌اید. IU مخفف واژه‌ی «واحد بین‌المللی» است. چون مقادیر ویتامین D مورد نیاز بدن بسیار کم است، برای آن از واحد گرم یا میلی‌گرم استفاده نمی‌شود. هر IU برابر است با چهل برابر یک میکروگرم و هر میکروگرم یک هزارم یک میلی گرم است.

سفیداب
بیشتر بخوانید

بهترین قرص ویتامین D

برای یافتن پاسخ این سوال به سراغ یکی از اساتید دانشگاه علوم پزشکی ایران و فوق تخصص روماتولوژی، خانم دکتر سیمین الماسی رفتیم. ایشان توصیه کردند که روزانه یک قرص ۱۰۰۰ یا یک روز در میان یک قرص ۲۰۰۰ ویتامین D مصرف شود.

به این جهت که برای این موضوع دلیلی علمی بیابیم، به سراغ مقالات منتشر شده در این زمینه رفتیم. نکات زیر حاصل از مقالات مختلفی است که در سال‌های اخیر به مقایسه‌ی تاثیر دوزهای مختلف ویتامین D پرداخته است:

  • در کودکان و افراد مسن، قرص ویتامین D با دوز ۵۰٬۰۰۰ نه تنها تاثیر چندانی ندارد بلکه خطرناک هم هست. پس این افراد بهتر است که به صورت روزانه از مکمل‌های ۱۰۰۰ استفاده کنند.
  • در افراد بالغ و سالم، مصرف ویتامین D ماهانه با روزانه تفاوت چندانی ندارد. ولی مصرف روزانه بیشتر توصیه می‌شود.
  • اگر کمبود ویتامین D شما شدید باشد، احتمالاً پزشک برای شما قرص ۵۰٬۰۰۰ تجویز خواهد کرد چون این مقدار، سطح ویتامین D بدن شما را به سرعت به حالت طبیعی می‌رساند. اما با قرص‌های ۱۰۰۰، حدود دو هفته بیشتر زمان لازم است تا سطح ویتامین D به میزان طبیعی بازگردد.
  • دوز ۵۰٬۰۰۰ به صورت هفتگی و به مدت ۳ ماه برای درمان کمبودهای شدید ویتامین D استفاده می‌شود.

نتیجه

در هر سنی، بهترین قرص ویتامین D همان قرص ۱۰۰۰ با مصرف روزی یک عدد است. اگر فرد بالغ و فراموشکاری هستید و احتمال می‌دهید که خوردن قرص‌های خود را فراموش خواهید کرد، می‌توانید همان دوز ۵۰٬۰۰۰ را ماهی یک بار مصرف کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید